کاربرد کوره ازمایشگاهی

کوره آزمایشگاهی و کاربرد آن چیست؟

کوره آزمایشگاهی (laboratory Furnace) یک وسیله گرمایشی است که کنترل دقیق دما و الزامات یکنواختی دما را در امور آزمایشگاهی برآورده می کند و از دستگاه های استاندارد در بسیاری از آزمایشگاه ها است که برای طیف گسترده ای از کاربردها مانند خاکستر کردن یا عملیات حرارتی مواد استفاده می شود. کوره ها معمولاً با عناوینی مثل کوره های مافل (صدا خفه کن) یا کوره های جعبه ای در بازار موجود هستند. همچنین در قالب استوانه ای و با نام کوره های لوله ای یا تیوبی موجود هستند.

محدوده دمایی کوره چقدر است؟

کوره های آزمایشگاهی با طیف وسیعی از حداکثر دما در دسترس هستند.
حداکثر دما به نوع عناصر گرمایشی مورد استفاده در ساخت و ساز کوره بستگی دارد.
متداول ترین آنها دارای المنت های حرارتی سیم فلزی با حداکثر دما در محدوده 1000 درجه سانتیگراد تا 1200 درجه سانتیگراد هستند.
کوره های آزمایشگاهی با عناصر گرمایش کاربید سیلیکون می توانند به دمای 1600 درجه سانتیگراد و با عناصر گرمایش دی سیلیسید مولیبدن می توانند به 1800 درجه سانتیگراد برسند.

کوره ها چگونه عمل می کند؟

یک کوره آزمایشگاهی برای گرم کردن نمونه های موجود در یک محفظه طراحی شده است. نمونه ها برای پردازش در محفظه قرار داده می شوند. کاربر یک نقطه تنظیم را به کنترل کننده کوره وارد می کند و دما بر این اساس افزایش می یابد. گرما به طور یکنواخت در داخل محفظه اعمال می شود که به تدریج نمونه ها را گرم می کند.

کاربردهای کوره آزمایشگاهی چیست؟

در آزمایشگاه، کوره ها ابزار بسیار متنوعی هستند و برای طیف گسترده ای از کاربردها و از انواع مختلف کوره استفاده می شوند که شامل موارد زیر می شود:

خاکستر کردن، عملیات حرارتی مواد، بازپخت، کلسینه کردن، تولید نانولوله‌های کربنی ، رشد کریستال، پخت، کاهش آنالیز اشتعال، آنالیز وزنی حرارتی، پخت پلیمری و پخت پلی آمید.

کوره آزمایشگاهی چیست

انواع کوره آزمایشگاهی

انواع کوره آزمایشگاهی بر اساس ویژگی های کوره در بازار موجود می باشد که در اینجا چهار مدل آورده شده است که به شما کمک می کند انتخاب خود را محدود کنید:

  • کوره مافل یا صدا خفه کن (Muffle furnaces) : برای استفاده در دمای بالا مانند تست های احتراق، آنالیز وزنی، قطعات فولادی عملیات حرارتی و غیره.
  • کوره خاکستر (Ashing furnaces) : می توانند برای تعیین میزان خاکستر در مقطرها و سوخت های باقیمانده، سوخت های توربین گاز، نفت خام، روغن های روان کننده، موم ها و سایر فرآورده های نفتی ایده آل باشند.
  • کوره لوله ای (Tube furnaces) : برای آزمایشگاه های آموزشی، دولتی و صنعتی برای تصفیه و سنتز عالی هستند.
  • کوره ذوب (Melting furnaces) : به طور ایمن نقره، طلا، برنج و سایر فلزات را بدون خطرات احتمالی ذوب مشعل یا کوره های گاز ذوب می کنند.

ویژگی های کوره آزمایشگاهی

کوره های آزمایشگاهی را می توان برای انجام طیف وسیعی از کاربردها ساخته و دامنه ویژگی های آنها می تواند گسترده باشد.

اندازه کوره آزمایشگاهی: حجم کوره باید به اندازه ای باشد که با نیازهای فضایی نمونه های در حال گرم شدن مطابقت داشته باشد و در حالت ایده آل، نمونه های متعدد باید در آن قرار گیرند. سه نوع اصلی از کوره وجود دارد. رومیزی، کابینتی و جادار(walk-in). رومیزی کوچکترین کوره و جادار بزرگترین کوره است.

دمای کوره آزمایشگاهی: یکی دیگر از ویژگی هایی است که در انتخاب مناسب ترین کوره قابل تغییر است. سه تکنولوژی مختلف وجود دارد که می‌توان برای تنظیم دمای داخل کوره استفاده کرد، از جمله:

  • یک ترموستات، که دارای یک کلید روشن/خاموش ساده است که عنصر گرمایش را برای حفظ دمای تنظیم شده درگیر می‌کند.
  • کنترلر متناسب همچنان از ترموستات برای نظارت بر دمای فر استفاده می کند، اما با نزدیک شدن به آستانه و برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، میزان گرمایش کاهش می یابد.
  • کنترلر PID که یک پردازشگر است که مقدار انرژی مورد نیاز برای نگهداری کوره آزمایشگاهی را در دمای تعیین شده محاسبه می کند و آن را در مقابل اتلاف حرارت در نظر می گیرد، این روش به طور معمول بیشترین بازده انرژی را دارد.

عایق حرارتی: بسته به نیاز و کاربرد، ورودی‌ها و خروجی‌های هوا را می‌توان تنظیم کرد تا رطوبت را آزاد یا در خود نگه دارند. عایق حرارتی در کوره ها راندمان را بهبود می بخشد، زیرا سرعت انتقال حرارت را کاهش می دهد. این کوره‌ها معمولاً از فولاد ساخته شده‌اند که به جلوگیری از گرمای تابشی از بیرون کوره کمک می‌کند.

قیمت و خرید کوره آزمایشگاهی

شرکت آرمان نو اندیشان بهسان با نام تجاری بهسان اقدام به تولید و توزیع تجهیزات آزمایشگاهی از جمله کوره آزمایشگاهی نموده است . برای دریافت قیمت کوره آزمایشگاهی به صفحه لیست قیمت مراجعه نموده و برای دریافت مشاوره با شماره 02166174276 تماس بگیرید. کارشناسان ما در شرکت آماده پاسخگویی به شما عزیزان خواهند بود.