سانتریفیوژ میکرو هماتوکریت چیست؟

هر آنچه درباره سانتریفیوژ میکرو هماتوکریت بایستی بدانید

سانتریفیوژهای میکروهماتوکریت برای تعیین کسر حجمی گلبول‌های قرمز خون و جداسازی ریز حجم‌های خون و محلول‌ها استفاده می‌شوند که این مقادیر هماتوکریت (HCT) را برای آزمایش در بیوشیمی، ایمنی، ژنتیک، جداسازی خون و برای آزمایش‌های کلینیکی فراهم می‌کند.

سانتریفیوژهای میکرو هماتوکریت برای تشخیص از دست دادن خون، پلی سیتمی (افزایش تعداد گلبول های قرمز به سطوح بالاتر از حد طبیعی)، کم خونی، نارسایی مغز استخوان، لوسمی و مولتیپل میلوما بسیار رایج هستند.

از آنجایی که سانتریفیوژهای میکرو هماتوکریت از لوله های میکرو مویرگی برای نگهداری نمونه ها استفاده می کنند، نمونه های بسیار کوچکی از خون برای آزمایش لازم است.

سانتریفیوژ میکروهماتوکریت بهسان ، روتور و لوازم جانبی مختلفی را ارائه می دهد تا با تمام نیازهای شما مطابقت داشته باشد.

سانتریفیوژ میکروهماتوکریت

جداسازی اجزای خون با استفاده از سانتریفیوژ آزمایشگاهی

نیروی گریز از مرکز برای جدا کردن اجزای خون – گلبول های قرمز خون، پلاکت ها و پلاسما – از یکدیگر استفاده می شود. نتیجه این است که ذرات با چگالی متفاوت در لایه ها رسوب می کنند.

یک دوز از خون کامل اهداکننده در یک سانتریفیوژ آزمایشگاهی قرار داده می شود و برای مدت زمان از پیش تعیین شده (معمولاً حدود 15 دقیقه) با سرعت از پیش تعیین شده چرخانده می شود. گلبول‌های قرمز خون به پایین کیسه رسوب می‌کنند و پلاکت‌ها در بالای آن‌ها قرار دارند، سپس گلبول‌های سفید و پلاسما در بالای آن قرار دارند.

هماتوکریت چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟

هماتوکریت نسبت سلول های پر شده به حجم کل است. مثال: اگر اندازه ستون گلبول های قرمز پر شده 20 میلی متر و ستون خون کامل 50 میلی متر باشد، هماتوکریت 20/50 = 0.4 یا (0.4 × 100٪) = 40٪ است.

اصل هماتوکریت چیست؟

اصل: هنگامی که خون کامل ضد انعقاد سانتریفیوژ می شود، فضای اشغال شده توسط گلبول های قرمز پر شده به عنوان هماتوکریت (HCT) تعریف می شود و به عنوان درصد گلبول های قرمز خون در حجم خون کامل بیان می شود.

مزایای تست میکرو هماتوکریت چیست؟

روش میکرو هماتوکریت به دلیل نیاز به خون کمتر قابل قبول تر است و زمان آزمایش در مقایسه با روش ماکرو هماتوکریت بسیار کمتر است. به دلیل نیاز به مقدار کمتر خون و زمان کمتر برای آزمایش، ممکن است در یک نظرسنجی جمعی مفید باشد.

استفاده از سانتریفیوژ میکروهماتوکریت

چگونه از سانتریفیوژ میکروهماتوکریت استفاده می کنید؟

  • دو لوله مویرگی را تقریباً 2/3 تا 3/4 با نمونه خون کاملاً مخلوط شده پر کنید.
  • انتهای خشک لوله مویین را با قرار دادن آن در خاک رس آب بندی با زاویه 90 درجه ببندید.
  • لوله های مویرگی را در سانتریفیوژ میکروهماتوکریت با انتهای مهر و موم شده به سمت محیط قرار دهید. لوله های تکراری برای تعادل باید مقابل یکدیگر قرار گیرند.
  • به مدت پنج دقیقه سانتریفیوژ کنید.
  • با استفاده از دستگاه میکرو هماتوکریت خوان، هماتوکریت را تعیین کنید. نتایج باید به نزدیکترین عدد صحیح ثبت شود. موارد تکراری باید در 1 واحد (1%) به توافق برسند.

چه مدت سانتریفیوژ هماتوکریت را می چرخانید؟

سانتریفیوژ میکرو هماتوکریت به مدت پنج دقیقه با سرعت 12000 دور در دقیقه بچرخانید (سرعت و زمان ممکن است در برخی مدل ها متفاوت باشد). هر لوله مویرگی یک لوله در مقابل خود دارد (توجه داشته باشید: قبل از روشن شدن دستگاه، درب آن هنوز در جای خود پیچ نشده است). هنگامی که سانتریفیوژ چرخش خود را کامل کرد، یک لوله مویرگی را بردارید و آن را به صورت بصری بررسی کنید.

دستگاه میکرو هماتوکریت خوان چیست؟

ریدر لوله خوان میکرو هماتوکریت – یک لوله خوان جهانی با اندازه جیبی با دو نمودار قاعده برای تعیین دقیق مقادیر میکرو هماتوکریت. لایه گلبول قرمز را بر حسب حجم سلول های بسته بندی شده اندازه گیری می کند. دستگاه میکرو هماتوکریت خوان طراحی شده برای استفاده با لوله های مویرگی میکروهماتوکریت 75 میلی متری درپوش دار یا مهر و موم شده می باشد.

چه نوع لوله های خونی در سانتریفیوژ میکروهماتوکریت استفاده می شود؟

خون هپارینه شده از لوله میکرو سانتریفیوژ (که اغلب لوله اپندورف نامیده می شود) به مویرگ میکرو هماتوکریت منتقل می شود. لوله با عمل مویرگی تا حدود 3/4 ظرفیت پر می شود. سپس انتهای پر از خون با خاک رس مهر و موم می شود و در شکافی در سانتریفیوژ هماتوکریت قرار می گیرد.

انواع سانتریفیوژ آزمایشگاهی

نگهداری از سانتریفیوژ میکروهماتوکریت

  • سانتریفیوژ خود را روزانه تمیز کنید.
  • برای جلوگیری از آسیب رساندن به پوشش ها باید از برس اسکراب پلاستیکی استفاده شود.
  • پس از اتمام کار تمیز کردن، باید از روان کننده سانتریفیوژ برای روانکاری شیارهای سطل و درزگیرهای لاستیکی استفاده کنید.
  • به صورت هفتگی یا ماهانه روی روتورها باقی مانده و خوردگی را بررسی کنید.

هر چند وقت یک بار باید یک سانتریفیوژ سرویس شود؟

یک بار در سال – شما باید سعی کنید سانتریفیوژ خود را حداقل یک بار در سال یا بیشتر برای ماشین‌های پرکاربرد سرویس کنید. برای اطمینان از نتایج دقیق، همچنین مهم است که اگر دستگاه شش ساعت یا بیشتر در روز استفاده می شود، دستگاه را هر 12 ماه یا هر 6 ماه یکبار کالیبره کنید.

چگونه می توان سانتریفیوژ را روغن کاری کرد؟

پس از تمیز کردن تجهیزات، مقدار کمی روان کننده سانتریفیوژ – مانند چربی پلی اتلن گلیکول (PEG) روی انگشت خود بردارید. شیارهای سطل، محورهای روتورهای سطل چرخشی و مهر و موم های لاستیکی را روغن کاری کنید. مهر و موم محفظه روتور را می توان با گلیسرول استاندارد آزمایشگاهی یا تالک روغن کاری کرد.