سانتریفیوژ پی آر پی چیست؟

بهترین سانتریفیوژ برای درمان پی آر پی چیست؟

پی آر پی چیست؟

پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی (PRP) به عنوان یک روش انقلابی و در عین حال ساده برای درمان انواع شرایط به سرعت در حال افزایش است. با استفاده از غلظت پلاکت بدن در درمان PRP، پزشکان می توانند انواع مختلفی از اثرات طبیعی بدن را از افزایش بهبود زخم تا تشویق ترمیم سلولی و رشد سلولی تکرار کنند.

تزریق پی آر پی برای رشد و افزایش ترمیم بافت و رشد استخوان در طیف گسترده ای از شرایط پزشکی، از جمله ریزش مو، آرتروز، و آسیب به تاندون ها یا رباط ها استفاده می شود.

با این حال، فرآیند دقیق برای دریافت پلاسمای مورد نیاز بسیار ساده نیست: زنده ماندن پلاکت تا حد زیادی به کیت PRP مورد استفاده برای ساخت کنسانتره پلاکتی بستگی دارد و انتخاب یک سانتریفیوژ آزمایشگاهی مناسب PRP برای این فرآیند بسیار مهم است.

بنابراین بهترین دستگاه سانتریفیوژ خون که برای درمان PRP می توان استفاده کرد چیست؟
این بستگی به نوع پلاسمای غنی از پلاکت مورد نیاز بیمار و همچنین نوع کیت PRP دارد که پزشک برای فعال سازی پلاکت و بهبود پلاکت انتخاب می کند.

سانتریفیوژ PRP چگونه کار می کند؟

دستگاه سانتریفیوژ خون PRP چگونه کار می کند؟
خون از ورید بازوی بیمار به داخل یک ویال (معمولاً 15 تا 50 میلی لیتر یا کمتر از 2 اونس خون) کشیده می شود. پس از خونگیری از بازوی شما، پزشک برای تهیه PRP به دستگاه سانتریفیوژ نیاز دارد. سانتریفیوژ از نیروی گریز از مرکز برای جدا کردن خون به اجزای آن بر اساس وزن آنها استفاده می کند. به طور خاص سنگین‌ترین این اجزا، گلبول‌های قرمز هستند.

نحوه انجام پی آر پی به ترتیب ذیل است:

  • خون کامل را در لوله های ACD بکشید.
  • بدون سرد کردن خون، آن را برای سرعت پایین در سانتریفیوژ قرار دهید (چرخش نرم). این امر پلاسما را از RBC جدا می کند.
  • پلاسما را به یک لوله غیر ACD دیگر منتقل کنید. آن را با سرعت بالاتر (چرخش سخت) سانتریفیوژ کنید.
  • در نهایت 1/3 پایینی پلاسمای غنی از پلاکت است.

سرعت مورد نیاز PRP چند دور در دقیقه است؟

بر اساس یافته های محققین، اولین سرعت سانتریفیوژ بهینه برای تهیه PRP با 1800 دور در دقیقه به مدت 10 دقیقه است. با این چرخش گلبول های قرمز را از پلاسمای ضعیف پلاکتی جدا می شوند. چرخش دوم 3500 دور در دقیقه به مدت 15 دقیقه است که PRP را از پلاسمای ضعیف پلاکتی جدا می کنند.

سانتریفیوژ پی آر پی

چه نوع سانتریفیوژ برای پی آر پی استفاده می شود؟

به طور کلی، سانتریفیوژهای خون نوسانی (افقی) انتخاب برتر برای تهیه PRP هستند، زیرا امکان جداسازی بهتر اجزای پلاسما را بر اساس چگالی آنها فراهم می کنند . علاوه بر این، سطح تروما و آسیب سلولی را نسبت به سانتریفیوژهای زاویه دار کاهش می دهند و کیفیت PRP را بهبود می بخشند.

دمای محیط در حین انجام سانتریفیوژ

سانتریفیوژ PRP معمولاً در دمای اتاق انجام می‌شود و راهنمای فنی انجمن بانک‌های خون آمریکا دمای 20 تا 24 درجه سانتی‌گراد را در طول سانتریفیوژ توصیه می‌کند. با این حال، برخی شواهد نشان می‌دهند که دمای پایین‌تر 12-16 درجه سانتی‌گراد ممکن است بازیابی و زنده‌مانی پلاکت را بهبود بخشد.

شرایط نگهداری PRP

از نظر بهترین روش برای نگهداری PRP، شواهد نشان می‌دهد که نگهداری در دمای اتاق کافی است. با این حال، اگر نمونه برای بیش از چند ساعت نگهداری شود، باید مراقب حفظ آن بود.

در حالت ایده آل، PRP باید در عرض 8 ساعت پس از سانتریفیوژ استفاده شود، زیرا غلظت لکوسیت و pH محلول را حفظ می کند. با این حال، PRP را می توان به طور ایمن به مدت 24 ساعت در دمای اتاق بدون تأثیر بر تعداد پلاکت ها یا فعال سازی نگهداری کرد. بنابراین اگر پلاکت ها جزء کلیدی مورد نیاز برای درمان بالینی باشند، ممکن است زمان نگهداری طولانی تری امکان پذیر باشد.

قیمت و خرید سانتریفیوژ پی آر پی

شرکت آرمان نو اندیشان بهسان با نام تجاری بهسان از ابتدای فعالیت خود ، اقدام به تولید و توسعه و بهینه سازی انواع دستگاه های آزمایشگاهی نموده است. از جمله این دستگاه ها انواع سانتریفیوژ آزمایشگاهی می باشد که از مهمترین محصولات در سبد کالاهای بهسان می باشد که در اکثر آزمایشگاه های سطح کشور موجود می باشد.

از میان سانتریفیوژ های تولیدی بهسان مدل های سانتریفیوژ 8 شاخه HB170 ، سانتریفیوژ 8 شاخه HB320 و  سانتریفیوژ 16 شاخه HB207 مناسب عملیات پی آر پی می باشد. همچنین برای دریافت قیمت محصولات با استفاده از صفحه لیست قیمت تجهیزات آزمایشگاهی و یا تماس با شماره 02166174276 از جدیدترین قیمت ها اطلاع پیدا نمایید.

انواع سانتریفیوژ آزمایشگاهی