قیف بوخنر و کاربرد آن چیست؟

قیف بوخنر به انگلیسی (Büchner funnel) یکی از وسایل آزمایشگاهی است که برای تصفیه و خالص سازی مواد به وسیله نیروی مکش به کار برده می شود. این قیف معمولا از پرسلان چینی درست شده ، ولی نوع شیشه ای و پلاستیکی آن نیز موجود می باشد. در بالای این وسیله یک سیلندر سوراخدار وجود دارد که آن را از قیف متمایز می سازد .

وسیله فیلترکننده یک کاغذ صافی است که بر روی ظرف قرار می گیرد و ماده مورد نظر روی آن ریخته می شود. سپس آب ماده ریخته شده توسط نیروی مکش و خلا به پایین سرازیر می شود.

کاربرد قیف بوخنر

کاربرد قیف بوخنر

این وسیله معمولا در آزمایشگاه های شیمی آلی برای جداسازی رسوبات بلورین مورد استفاده قرار می گیرد . نیروی مکش یاعث می شود که آب اضافی آنها خارج شده و بلورهای خالص به دست آیند.

همچنین می توان برای خالص سازی بیشتر از حرارت یا دیگر روش ها مانند کوره آزمایشگاهی استفاده کرد.

تصور می شود این قیف متعلق به برنده جایز نوبل ، ادوارد بوخنر باشد ، ولی در حقیقت این وسیله توسط یک شیمیدان صنعتی به نام ارنست بوخنر ساخته شده است.

مقایسه قیف بوخنر و هیرش

قیف Hirsch نیز طرحی مشابه قیف بوخنر دارد ، ولی برای مقدار کمی از مواد به کار می رود و مهمترین تفاوت این که ظرف آن کوچکتر است. تفاوت اصلی این است که صفحه قیف هیرش بسیار کوچکتر است و دیواره های قیف به جای عمودی بودن به سمت بیرون زاویه دارند.