میکرو سانتریفیوژ چیست؟

میکرو سانتریفیوژ چیست و هر آنچه لازم است درباره میکرو سانتریفیوژ بدانید.

میکرو سانتریفیوژ از دستگاه های آزمایشگاهی نوع خاصی از سانتریفیوژ است که وظیفه سانتریفیوژ کردن نمونه هایی را که در لوله های مویین کوچک قرار دارند انجام می دهد تا اجزای این نمونه ها را به دو فاز جدا کند.

این تجهیزات قابلیت کار با نمونه هایی که در حالت مایع یا جامد هستند و همچنین با مایعاتی با چگالی های مختلف را دارد. همانطور که از نام آن پیداست، این کیت ها اندازه کوچکی دارند و برای نیازهای آزمایشگاه های بالینی ایده آل هستند. میکرو سانتریفیوژ با وجود اندازه اش، با سرعت بالا کار می کند و روتورهای قابل تعویض دارد.

انواع مختلف میکرو سانتریفیوژ

لوله های مورد استفاده در میکروسانتریفیوژها می تواند از 0.2 میلی لیتر تا 5 میلی لیتر باشد. انواع مختلفی از میکروسانتریفیوژها وجود دارد که رایج ترین آنها میکرو سانتریفیوژ با سرعت بالا و میکروسانتریفیوژ با سرعت بالا یخچالی است.

میکرو سانتریفیوژ با سرعت بالا عمدتاً در زمینه های هماتولوژی، زیست شناسی، کشاورزی، بیوتکنولوژی، میکروبیولوژی، بیوشیمی، میکروشیمی، کبد شناسی، ایمونولوژی، شیمی بالینی، غدد درون ریز، فارماکولوژی و سم شناسی و سایر موارد استفاده می شود.

میکروفیوژ 16 شاخه مدل MC12

میکرو سانتریفیوژ چگونه کار می کند؟

میکروسانتریفیوژها مانند یک سانتریفیوژ معمولی کار می کنند، آنها فقط در اندازه خود متفاوت هستند و هر دو موفق می شوند مخلوط های متشکل از عناصر جامد و مایع با چگالی متفاوت را جدا کنند و آنها را در معرض نیروی چرخشی با شدت مورد نیاز قرار دهند.

هنگام استفاده از میکروسانتریفیوژ باید در نظر داشت که بارهایی که جرم یا وزن یکسانی دارند باید در مقابل روتور قرار گیرند، علاوه بر این باید مرکز ثقل یکسانی داشته باشند.

نکات مهم هنگام کار با میکروسانتریفیوژ

بارگذاری میکرو سانتریفیوژ به روش مناسب برای عملکرد و حفظ صحیح آن بسیار مهم است. یک روش بارگذاری نادرست باعث می شود که سانتریفیوژ در طول فرآیند سانتریفیوژ به لرزه درآید که باعث می شود روتور آسیب ببیند که ممکن است به تعویض آن منجر شود.

یک روش صحیح بارگذاری شامل قرار دادن بارها روی روتور به صورت متعادل است. سانتریفیوژها برای به دست آوردن تعادل در هنگام حرکت طراحی شده اند. برای این منظور، رعایت شرایط زیر ضروری است:

  • بارها را طوری قرار دهید که بارهایی که جرم یا وزن یکسانی دارند در مقابل یکدیگر روی روتور قرار گیرند. اگر تعداد نمونه های تکی برای بارگیری دارید، به دنبال نمونه دیگری با وزن مساوی باشید تا همیشه جفت های متضاد با وزن مساوی تشکیل دهید. هرگز تعداد فرد نمونه را در سانتریفیوژ قرار ندهید.
  • علاوه بر داشتن جرم (وزن) یکسان، باید مرکز ثقل یکسانی داشته باشند، یعنی: لوله ها و ظروف را به صورت جفت مخالف که شکل، اندازه و ضخامت متفاوتی دارند قرار ندهید.
  • با قرار دادن تمام لوازم جانبی روی روتور از سانتریفیوژ استفاده کنید، زیرا این تجهیزات برای کار با آنها طراحی شده است.
  • از روتور و لوازم جانبی تجهیزات اصلی استفاده کنید. قطعات غیر اصلی می توانند باعث عدم تعادل و کاهش عمر مفید تجهیزات شوند.

در بهسان ما میکرو سانتریفیوژ 16 شاخه خلاقانه ای را به شما پیشنهاد می کنیم که با بالاترین فناوری موجود در بازار طراحی شده اند. به همین دلیل از شما دعوت می کنیم تا اینجا را ببینید.

سوالات متداول درباره میکرو سانتریفیوژ

وظیفه میکروسانتریفیوژ چیست؟

میکروسانتریفیوژ قطعه مهمی از تجهیزات برای هر آزمایشگاهی است، زیرا برای چرخاندن و سانتریفیوژ انواع نمونه ها با سرعت بالا استفاده می شود، به عنوان مثال، جدا کردن اسیدهای نوکلئیک یا پروتئین ها از محلول، میکروفیلتراسیون نمونه های آبی کوچک و جمع آوری مایع در داخل.

تفاوت میکرو سانتریفیوژ و سانتریفیوژ چیست؟

میکرو سانتریفیوژها با سانتریفیوژهای آزمایشگاهی استاندارد در اندازه لوله های مورد استفاده متفاوت هستند. لوله های میکرو سانتریفیوژ بسیار کوچکتر از لوله های استاندارد هستند، معمولاً در محدوده 1.5 میلی لیتر تا 2 میلی لیتر هستند، اگرچه می توان مدل هایی را که از لوله های بزرگتر یا کوچکتر پشتیبانی می کنند خریداری کرد.

میکرو سانتریفیوژ با چه سرعتی می چرخد؟

برای بسیاری از انواع بیولوژی مولکولی و کاربردهای بیوشیمی، میکروسانتریفیوژها اغلب استفاده می شوند. این سانتریفیوژها قابلیت تنظیم دور در دقیقه و تنظیمات زمان را دارند. سرعت برای این مدل ها 14000 دور در دقیقه است.

لوله میکرو سانتریفیوژ چیست؟

لوله میکرو سانتریفیوژ یکی از نیازهای اساسی یک آزمایشگاه بیولوژیکی است. آنها از پلاستیک (پلی پروپیلن) ساخته شده اند. آنها برای هر دو شرایط استریل و غیر استریل مناسب هستند. لوله های میکرو سانتریفیوژ را می توان به راحتی برای سانتریفیوژ در میکرو سانتریفیوژ در حالی که روتور را متعادل می کند استفاده کرد.

انواع سانتریفیوژ آزمایشگاهی