مبرد آزمایشگاهی چیست؟

مبرد یا کندانسور آزمایشگاهی که با نام های لوله تقطیر یا چگالنده و به انگلیسی (condenser) نیز شناخته می شود،  یکی از ابزارهای آزمایشگاهی می باشد که به منظور سرد کردن بخارات و تبدیل آن ها به مایع استفاده می شود. کندانسورها به طور معمول در عملیات آزمایشگاهی مانند تقطیر، رفلاکس و استخراج استفاده می شوند.

این وسیله بیشتر در فرآید تقطیر و برای سرد کردن بخارات حاصل از تقطیر مخلوط چند مایع به منظور جداسازی آن ها به کار می رود.

این ابزار شیشه ای از دو لوله که با فاصله در داخل هم قرار دارند تشکیل شده است. از لوله داخلی بخار عبور کرده و از فاصله بین دو لوله نیز آب سرد عبور کرده و با جذب حرارت بخارات آن را مایع می کند. لوله داخلی در بعضی از انواع مبرد فنر مانند و در بعضی نیز حباب دار است. از ابتدا و انتهای مبرد بخارات وارد و خارج می شود و از دو لوله جانبی روی بدنه آب سرد وارد و خارج می شود.

کندانسور در آزمایشگاه به چه چیزی معروف است؟

کندانسور لیبیگ یا کندانسور مستقیم قطعه ای از تجهیزات آزمایشگاهی است متشکل از یک لوله شیشه ای مستقیم که توسط یک ژاکت آب احاطه شده است. در عملیات معمولی آزمایشگاهی مانند تقطیر، کندانسور در جهت عمودی یا مایل به پایه‌های مخزن بسته می‌شود.

انواع مبرد یا کندانسور آزمایشگاهی

انواع کندانسورهای آزمایشگاهی کدامند؟

  • کندانسورهای آلین
  • کندانسورهای انگشت سرد
  • کندانسورهای نوع Dewar
  • کندانسورهای فردریش
  • کندانسورهای گردن غازی.
  • کندانسورهای گراهام
  • کندانسورهای با راندمان بالا
  • کندانسورهای لیبیگ

کندانسور برای چه مواردی استفاده می شود؟

کندانسور وسیله ای برای تبدیل گاز یا بخار به مایع است. کندانسورها در نیروگاه ها برای متراکم کردن بخار خروجی از توربین ها و در کارخانه های تبرید برای متراکم کردن بخارات مبرد مانند آمونیاک و هیدروکربن های فلوئوردار استفاده می شوند.

در مجموع می توان گفت که مبرد جهت خالص سازی مایع ، جداسازی چند مایع با نقطه جوش متفاوت و تقطیر و خالص سازی آب کاربرد دارد.

کندانسور رفلاکس چگونه کار می کند؟

رفلاکس شامل گرم کردن واکنش شیمیایی برای مدت زمان مشخصی است، در حالی که به طور مداوم بخار تولید شده را با استفاده از کندانسور به شکل مایع خنک می کند. بخارات تولید شده در بالای واکنش به طور مداوم تحت چگالش قرار می گیرند و به عنوان یک میعانات به فلاسک باز می گردند.

انواع کندانسور از لحاظ عملکردی چیست؟

عملکرد کندانسور این است که به بخار مبرد فشار و دمای بالا اجازه می دهد تا متراکم شده و گرما را خارج کند. سه نوع اصلی وجود دارد: کندانسورهای هوا خنک، تبخیری و آب خنک.

خنک سازی با استفاده از هوا

در این نوع مبرد آزمایشگاهی (کندانسور) به جای اینکه در لوله خارجی مایع در جریان باشد، هوا در جریان است که برای میعان و سرد کردن گاز استفاده می شود، این نوع کندانسور ها اغلب برای چگالش مایعات با نقطه چوش بالای 100 درجه سانتی گراد کاربرد دارد.

خنک سازی با استفاده از مایع

مبرد هایی هستند که با استفاده از مایع ، گاز موجود در لوله داخلی را سرد می کنند و باعث میعان گاز می شود.