لوله آزمایش چیست؟

معرفی لوله آزمایش

لوله آزمایش (Test Tube) یا لوله‌ کشت (Culture Tube) یا لوله نمونه (Sample Tube) یکی از ابزارهای آزمایشگاهی است که در بیشتر آزمایشگاه های شیمیایی یافت می‌شود. این وسیله که از شیشه یا پلاستیک شفاف ساخته می‌شود به شکل یک لوله بلند است که از یک سر باز و از سر دیگر بسته و به صورت محدب است.

لوله های آزمایشگاهی بزرگتر که برای جوشاندن مایعات استفاده می‌شود به لوله جوش معروف است. برخی از انواع لوله ها به نام لوله های مخروطی معروف هستند که این لوله ها بیشتر در سانتریفیوژ آزمایشگاهی استفاده میشوند.

کاربرد لوله آزمایش

موارد کاربرد لوله آزمایش

لوله آزمایش برای نگه داشتن ، ترکیب کردن و گرم کردن مواد شیمیایی مایع یا جامد در مقادیر کم استفاده میشود. از لوله کشت در آزمایشگاه های زیست شناسی برای کشت و نگهداری ارگان‌های زنده مانند باکتریها ، کپک‌ها و غیره استفاده می شود.

لوله آزمایش در پزشکی برای نگهداری نمونه های خون استفاده می شود. در آزمایشگاه های مختلف برای سازماندهی لوله های آزمایش از رک یا جالوله استفاده می‌شود.

تولید لوله آزمایش

برای مقاومت بیشتر در برابر گرما و خوردگی، معمولاً لوله های آزمایش از شیشه ساخته می شود. این شیشه ها از جنس بروسیلیکات یا پیرکس بوده که می‌توان آن را مستقیماً بر روی شعله قرار داد. جهت تولید لوله های کشت معمولاً از پلاستیک شفاف مانند پلی استایرن یا پلی پروپیلن استفاده می‌شود.