سیتوسانتریفیوژ چیست؟

سیتوسانتریفیوژ چیست؟

سیتوسانتریفیوژ که گاهی به آن سیتو اسپین یا سانتریفیوژ سیتولوژی نیز می‌گویند، نوعی سانتریفیوژ آزمایشگاهی تخصصی است که برای متمرکز کردن سلول‌ها در نمونه‌های مایع بر روی یک لام میکروسکوپ استفاده می‌شود تا بتوان آنها را رنگ‌آمیزی و بررسی کرد. سیتوسانتریفیوژها در بخش‌های مختلف آزمایشگاه بالینی مانند سیتوپاتولوژی، هماتولوژی و میکروبیولوژی و همچنین در تحقیقات بیولوژیکی استفاده می‌شوند. این روش را می توان در انواع مختلفی از نمونه ها، از جمله آسپیراسیون با سوزن ظریف، مایع مغزی نخاعی، مایع سروزی و سینوویال و ادرار استفاده کرد.

اصل سیتوسانتریفیوژ چیست؟

اصل تمام تکنیک‌های سیتوسانتریفیوژ این است که سلول از مایع معلق چگال‌تر است و تحت نیروی اعمالی، سلول حرکت بیشتری نسبت به مایع خواهد داشت. حرکت سلولی پس از عبور از محفظه نمونه اتفاق می افتد.

نحوه عملکرد سیتو سانتریفیوژ

برای تهیه اسمیر سیتوسانتریفیوژ، یک مجموعه قیف به جلوی لام میکروسکوپ متصل می شود. سطح مجموعه قیف که با لام در تماس است با کاغذ صافی پوشانده شده است تا مایع اضافی را جذب کند. چند قطره مایع در قیف ریخته می شود. مجموعه در سیتوسانتریفیوژ قرار می گیرد که با نیروی کم (600-800 x g) برای حفظ ساختار سلولی عمل می کند. نیروی گریز از مرکز، سیال را از دهانه قیف هل می دهد و سلول ها را در ناحیه کوچکی از لام متمرکز می کند. فرآیند سانتریفیوژ ، سلول ها را حدود بیست برابر متمرکز می کند و یک تک لایه ضخیم یک سلول ایجاد می کند که امکان ارزیابی مورفولوژی سلولی را فراهم می کند. سپس لام را می توان ثابت و لکه دار کرد.

کاربرد سیتو سانتریفیوژ

برخی از کاربردهای سیتوسانتریفیوژها عبارتند از:

  • انجام شمارش سلولی افتراقی در مایعات بدن، مانند مایع سروزی، سینوویال و مغزی نخاعی
  • بررسی سیتوپاتولوژی نمونه های مایع مانند مایعات بدن و آسپیراسیون با سوزن ظریف
  • رنگ‌آمیزی گرم نمونه‌های مایع برای شناسایی میکروارگانیسم‌ها

 

کاربرد سیتو سانتریفیوژ

محدودیت های سیتوسانتریفیوژ

فرآیند سیتوسانتریفیوژ می‌تواند باعث شود که سلول‌ها دچار اعوجاج شوند. سلول‌های واقع در مرکز اسمیر ممکن است در مقایسه با سلول‌های پیرامونی فشرده به نظر برسند. هسته‌های سلولی ممکن است شکاف‌ها، لوب‌ها یا سوراخ‌های مصنوعی ایجاد کنند و سیتوپلاسم ممکن است واکوئله به نظر برسد یا برآمدگی‌های نامنظم ایجاد کند. گرانول های سیتوپلاسمی ممکن است به سمت حاشیه سلول رانده شوند. اگر تعداد سلول ها زیاد باشد، ممکن است سلول ها به دلیل شلوغی تحریف شوند. بنابراین، نمونه‌هایی با تعداد سلول‌های بالا قبل از آماده‌سازی لام رقیق می‌شوند.

تاریخچه سیتوسانتریفیوژ

بررسی سلول‌ها در مایعات بدن از لحاظ تاریخی با استفاده از یک هموسیتومتر، محفظه‌ای که برای شمارش سلول‌ها به صورت میکروسکوپی طراحی شده است، انجام می‌شود. این تکنیک به دلیل تمایز ضعیف بین انواع سلول (سلول ها را فقط می توان به عنوان تک هسته ای یا چند شکلی طبقه بندی کرد) و تعداد کم سلول های موجود در مایعات غیر متمرکز بدن محدود شد. علاوه بر این، این تکنیک یک رکورد دائمی از نمونه ایجاد نمی کند.در مقاله‌ای در سال 1966، واتسون پی اولین سیتوسانتریفیوژ را توصیف کرد و آن را “دستگاهی برای متمرکز کردن سلول‌ها در حالت تعلیق بر روی یک لام میکروسکوپ” نامید.این دستگاه در دهه 1970 به صورت تجاری فروخته شد و در سال 1983 توسط شاندون به ثبت رسید. از سال 2012، برندهای متعددی از سیتوسانتریفیوژ در بازار وجود دارد.

سوالات متداول درباره سیتو سانتریفوژ

سیتو اسپین و عملکرد آن چیست؟

یک سیتوسپین با استفاده از نیروی گریز از مرکز برای جداسازی، تغلیظ و رسوب تک لایه ای از سلول ها از یک سوسپانسیون سلولی رقیق بر روی یک ناحیه دایره ای روی یک اسلاید به دست می آید. هدف این است که سلول ها را دست نخورده نگه داریم تا بتوان مورفولوژی سلول ها را بررسی کرد.

آزمایش سیتو اسپین چیست؟

این آزمایش یک معاینه پاتولوژیست از یک لام خشک شده با رایت که روی یک سیتوسپین تهیه شده است، می باشد. دلیل خاص برای امتحان باید در درخواست ذکر شود. یک تفسیر مکتوب توسط آسیب شناس توسط کامپیوتر گزارش می شود.

ابزار سیتو اسپین چیست؟

سانتریفیوژ سیتواسپین یک ابزار ویژه است که برای قرار دادن سلول ها به طور یکنواخت روی یک لام شیشه ای طراحی شده است. هنگامی که ابزار به درستی استفاده می شود، با استفاده از نیروی گریز از مرکز، یک رسوب سلولی تک لایه در یک منطقه مشخص از لام ایجاد می کند.

انواع سانتریفیوژ آزمایشگاهی