درباره سانتریفیوژ آزمایشگاهی

سانتریفیوژ آزمایشگاهی برای چه مواردی استفاده می شود؟

سانتریفیوژ از تجهیزات آزمایشگاهی است که برای جداسازی مخلوط ها یا نمونه های ناهمگن استفاده می شود.

کاربردهای سانتریفیوژ چیست؟

فرآیند سانتریفیوژ را می توان برای جداسازی ذرات یا ماکرومولکول هایی مانند سلول ها، اجزای زیر سلولی، پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک به کار برد. ذرات بر اساس اندازه، شکل، چگالی، ویسکوزیته محیط و سرعت روتور از محلول جدا می شوند. روش های مختلف جداسازی را می توان با استفاده از سانتریفیوژ آزمایشگاهی انجام داد. کاربردهای اساسی شامل پلت کردن نمونه، جداسازی نمونه، ته نشینی و آماده سازی، و آزمایش خون/ادرار است.

سانتریفیوژ چگونه کار می کند؟

عمل سانتریفیوژ را با چرخاندن نمونه های بارگذاری شده در روتور با سرعت بالا انجام می دهد که تحت یک فرآیند سانتریفیوژ  شامل استفاده از نیروی گریز از مرکز برای جداسازی ذرات یا ماکرومولکول ها می شود.

چگونه از سانتریفیوژ استفاده کنیم؟

کانون گریز از مرکز ، نیروی ظاهری مورد استفاده در سانتریفیوژ است که یک جسم در حال چرخش را از مرکز چرخش دور می کند. ماده درون محلول از طریق عمل این نیرو به ته ظرف رسوب می کند.

انواع مختلف روتورهای موجود در سانتریفیوژ چیست؟

Swing-out/swing-bucket، با زاویه ثابت، روتور صفحه میکروتیتر، روتور نوار PCR، روتور هماتوکریت

سانتریفیوژ، روتورها و لوازم جانبی از چه موادی ساخته شده اند؟

بدنه خارجی سانتریفیوژهای از فولاد الکتروگالوانیزه با پوشش ضد میکروبی ساخته شده است. باگت ها از جنس اولترامید و درب از جنس پلکسی نشکن ساخته شده اند.

آیا بهسان سانتریفیوژ در دسترس برای آزمایش خون و ادرار دارد؟

بله، برای استفاده بیمارستانی در سانتریفیوژ خون و ادرار، روتور (VST-ROT-014) برای مدل های سانتریفیوژ رومیزی با ظرفیت لوله 30×15 میلی لیتر، حداکثر سرعت در 4000 دور در دقیقه داریم.

سرعت و زمان ایده آل سانتریفیوژ هماتوکریت چقدر است؟

برای روش میکرو هماتوکریت، پس از پر کردن خون در یک لوله مویرگی، دو سر لوله (معمولاً به طول 75 میلی‌متر، قطر 1 میلی‌متر) با درزگیر یا حرارت رسی مهر و موم می‌شوند. سپس با استفاده از سانتریفیوژ میکروهماتوکریت و سرعت 11000 تا 12000 دور در دقیقه به مدت 4 تا 5 دقیقه سانتریفیوژ می شود.

آیا لازم است تمام سوراخ های روتور قبل از اجرا پر شود؟

در روتورهای با زاویه ثابت، تا زمانی که وزن نمونه ها برابر باشد و به صورت متقارن قرار گرفته باشد، روتورها با هیچ یک از لوله ها/آداپتورها کاملاً پر نشده باشند، قابل قبول است. اما در روتورهای سطل نوسانی، لازم است تمام سطل ها/آداپتورها را در کریرها قرار داده و نمونه ها را به صورت مورب با وزن مساوی در سطل/آداپتور بارگذاری کنید.

چه زمانی باید از میکرو سانتریفیوژ یخچالی و/یا سانتریفیوژ رومیزی یخچالی استفاده کنم؟

سانتریفیوژ یخچالی بهترین کاربرد را در هنگام کار با نمونه های حساس به دما مانند DNA، RNA، پروتئین ها و خون دارد.

تفاوت بین RCF و RPM چیست؟

نیروی گریز از مرکز نسبی (RCF) با نیروی x گرانش یا نیروی g اندازه گیری می شود. نیرویی است که بر محتویات روتور وارد می شود که در نتیجه چرخش های روتور ایجاد می شود. از سوی دیگر، چرخش در دقیقه (RPM) به عنوان سرعت سانتریفیوژ توصیف می شود. نیروی اعمال شده به محتویات بسته به اندازه روتور سانتریفیوژ متفاوت است. RCF، نه RPM، محلول های آبی را در سانتریفیوژ جدا می کند.

آیا مواد بسیار خورنده را می توان سانتریفیوژ کرد؟

خیر، ممکن است باعث آسیب های مادی شوند و مقاومت مکانیکی را مختل کنند.

دور سانتریفیوژ چقدر است؟

دور در دقیقه (RPM) یک سانتریفیوژ با سرعت پایین ممکن است تا 300 دور در دقیقه بچرخد، در حالی که یک سانتریفیوژ با سرعت بالا می تواند تا 15000 دور در دقیقه بچرخد. اولتراسانتریفیوژها نیز موجود هستند و قوی ترین نوع سانتریفیوژ هستند و می توانند بیش از 150000 دور در دقیقه بچرخند.