درباره انکوباتور آزمایشگاهی

عملکرد دستگاه انکوباتور چیست؟

دستگاه انکوباتور در آزمایشگاه های بیولوژی برای کشت و رشد دادن نمونه های زنده مانند سلول ها یا میکروب ها به کار می رود. انکوباتور محیطی را فراهم می کند که می توان آن را تنظیم کرد تا دمای ایده آل و همچنین مقدار کامل اکسیژن، رطوبت و نور را فراهم کند.

انواع دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی کدامند؟

انواع مختلف انکوباتور آزمایشگاهی وجود دارد. مهمترین آنها انکوباتورهای حرارتی مستقیم و واتر جکت هستند. این دو نوع انکوباتور برای مقاصد مختلف استفاده شده اند. انکوباتورهای حرارتی مستقیم دارای کویل های گرمایشی در محفظه های داخلی انکوباتورها هستند. انکوباتورهای واتر جکت برای مناطق دارای ارتعاش (مثلاً نزدیک به سانتریفیوژ) نیز مناسب هستند، زیرا ارتعاشات انکوباتور را کاهش می دهند.

انکوباتور آزمایشگاهی هوشمند چیست؟

انکوباتور آزمایشگاهی هوشمند دارای ترموستات و ترمومتر و تایمر دیجیتال و سیستم هوشمند PID می باشد. این دستگاه با ایجاد حرارت قابل کنترل از 5 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای محیط تا 65 درجه سانتیگراد با دقت 2+ یا 2- کار می کند.

دستگاه انکوباتور یخچال دار چیست؟

انکوباتور یخچال دار که به آن انکوباتور دمای پایین نیز گفته می شود، انکوباتورهایی هستند که برای حفظ دمای کمتر از محیط تا حدود 10 درجه سانتی گراد طراحی شده اند. این انکوباتورها دما را در 20 درجه سانتیگراد نگه می دارند که برای انجام آزمایشی به نام تقاضای اکسیژن بیوشیمیایی (BOD) ضروری است.

اصل انکوباتور آزمایشگاهی چیست؟

انکوباتور به اصل ترمو الکتریسیته بستگی دارد. انکوباتور دارای یک ترموستات است که با ایجاد یک گرادیان حرارتی دمای ثابتی را حفظ می کند. هنگامی که هر هادی تحت یک گرادیان حرارتی قرار می گیرد، ولتاژی تولید می کند که به آن اثر ترمو الکتریک می گویند.

چگونه از انکوباتور نگهداری می کنید؟

انکوباتور آزمایشگاهی را یک تا دو بار در ماه (بسته به تعداد باز استفاده) تمیز کنید. لازم نیست همه چیز را اتوکلاو کنید. دستگاه انکوباتور را با اتانول 70 درصد بپاشید یا پاک کنید و اجازه دهید در هوا خشک شود. هفته ای یکبار انکوباتور را چک کنید و کشت های استفاده نشده را دور بریزید.

انکوباتور باکتریولوژیک چیست؟

انکوباتور باکتریولوژیک برای نگهداری پلیت باکتری و رشد کشت باکتری در دمای 37 درجه سانتیگراد استفاده می شود. این انکوباتورها فقط دارای دمای گرمایش هستند. بنابراین، به آنها انکوباتور گرم کننده نیز می گویند.

تفاوت محفظه آلومینیوم و استیل چیست؟

جنس آلومینیوم دارای خاصیت جذب نور و استیل خاصیت بارتاب نور را داراست و از آنجا که گرما همان نور می باشد در دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی محفظه آلومینیوم ، خطای کاری دستگاه نسبت به دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی محفظه استیل کمتر بوده و دقت دستگاه محفظه آلومینیوم بیشتر است. استیل خاصیت شستشو دارد ولی آلومینیوم کثیفی را به خود جذب می کند و تقریبا لکه لکه می شود. لذا در صورتی که از مواد ریختنی در انکوباتور آزمایشگاهی استفاده می کنید ، دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی محفظه استیل کاربردی تر می باشد.

تفاوت در انکوباتور دیجیتال و انکوباتور هوشمند در چیست؟

  1. در انکوباتور آزمایشگاهی دیجیتال ، ترمومتر دیجیتال و ترموستات مکانیکی بوده و بصورت دستی تنظیم می شود، در صورتیکه در انکوباتور آزمایشگاهی هوشمند، ترمومتر و ترموستات هر دو دیجیتالی است.
  2. در انکوباتور آزمایشگاهی دیجیتال ، تایمر وجود ندارد، ولی انکوباتور هوشمند تایمر دیجیتال دارد.
  3. در انکوباتور هوشمند ، سیستم PID وجود دارد و تک پروگرام بوده و دارای آلارم پایان کار و عیب یاب مرکزی می باشد، ولی در انکوباتور آزمایشگاهی دیجیتال ، هیچ کدام از این موارد وجود ندارد.

سیستم PID چه کاربردی دارد؟

روش كار بدين صورت است كه بوسيله يك سنسور موقيت فعلي ربات بدست مي آيد و بوسيله تفريق اين موقعيت از موقعيت مطلوب ، خطاي سيستم محاسبه مي گردد. اين خطا جهت محاسبه سه مقدار استفاده مي گردد.

مقدار اول كه در واقع سازنده ي قسمت Proportional سيستم است و بيانگر ميزان اثر پذيري خروجي سيستم از موقعيت و خطاي فعلي است.

مقدار دوم كه در واقع سازنده قسمت Integration سيستم است و بيانگر ميزان اثر پذيري سيستم از جمع خطاهايي است كه سيستم در گذشته داشته است.

مقدار سوم كه در واقع سازنده قسمت Derivative سيستم است و بيانگر ميزان اثر پذيري سيستم از احتمال خطايي است كه سيستم در آينده خواهد داشت. معمولا تركيب اين سه بخش بهترين حالت ممكن را مي دهد. لذا در كنترلرهاي PID زمان بيشتري صرف مي شود تا به نقطه مورد نظر مي رسيم ، ولي دقت كار بسيار بالا و قابل قبول مي باشد.