نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی

تعمیر و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی

وضعیت و کیفیت تجهیزات آزمایشگاهی شما بر عملکرد و نتایج به دست آمده تأثیر می‌گذارد. نتایج علمی ممکن است به دلیل عدم نگهداری مناسب به خطر بیفتند. اگر فکر می کنید که زمان و توجه کمتری را برای نگهداری از آزمایشگاه صرف کرده‌اید، در اینجا نکاتی برای نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

1. تعمیر

به طور طبیعی، در برخی موارد، تجهیزات آزمایشگاهی باید به طور کامل تعویض شوند. با این حال در مواقع دیگر، تعمیرات ساده ممکن است کافی باشد. تعمیرات کوچک مانند نصب قطعات جایگزین که در صورت نیاز بایستی انجام دهید. این می تواند عمر عملکردی قطعات بزرگتر تجهیزات آزمایشگاهی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

وقتی نوبت به قطعات بزرگ‌تر از تجهیزات می‌رسد، برخی از قطعات سریع‌تر از سایر قطعات فرسوده می‌شوند. به این نکته توجه کنید که کدام بخش از تجهیزات شما دارای علائم فرسودگی هستند و برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را آغاز کنید.

راهنمای خرید تجهیزات آزمایشگاهی، منبع کامل شما برای تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی، می‌تواند به شما در تهیه تجهیزات جدید کمک کند. به عنوان مثال سانتریفیوژ ازمایشگاهی ، سیستم های فیلتراسیون و لنزهای میکروسکوپی را در نظر بگیرید: هر یک از این لنزها را می توان به سادگی و بدون نیاز به دور انداختن کل دستگاه تعویض کرد.

2. نوسازی (Refurbishment)

برای تجهیزات معیوب، تعمیر می‌تواند بسیار ارزشمند باشد، اما اگر اقلام شما هنوز کار می‌کنند (اما نه به نرمی قبل)، نوسازی و بازسازی می‌تواند کلید اصلی باشد. نوسازی در فواصل منظم عمر دستگاه آزمایشگاهی شما را افزایش می‌دهد و کارایی و عملکرد آن را افزایش می‌دهد. اگر به دنبال تعمیر وسایل قدیمی تر هستید، مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  • کل تجهیزات را جدا کنید.
  • هر جزء را به طور کامل تمیز کنید.
  • در صورت لزوم قطعات که نیاز به پولیش دارند را پولیش نمایید.
  • هر قسمت متحرک را دوباره روغن کاری کنید.
  • اگر قطعات دارای علائم ساییدگی و پارگی هستند، در این مرحله پیشگیرانه آنها را تعویض کنید.
  • تجهیزات را دوباره کنار هم قرار دهید.

البته، شما باید دانش و توانایی ابتدایی در مواردی که با آنها کار می‌کنید بدانید تا روش فوق را انجام دهید، اما این می‌تواند کمک کند که تجهیزات به حالت اولیه بازگردند.

3. خدمات کالیبراسیون

خدمات کالیبراسیون باید به طور منظم انجام شود. این خدمات پیشگیرانه و دقیق، دقت تجهیزات شما را افزایش می‌دهد و از خراب شدن تجهیزات جلوگیری می‌کند.

عدم کالیبراسیون منظم تجهیزات می‌تواند منجر به عدم دقت در داده‌های شما شود، نادیده گرفتن می‌تواند به توقف کل آزمایش‌ها منجر شود. علاوه بر این، کالیبراسیون مناسب همچنین می تواند ایمنی آزمایشگاه را در هر جا که از مواد شیمیایی خطرناک استفاده می شود، بهبود بخشد. خدمات مختلفی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که تجهیزات شما به طور منظم کالیبره شده و با استاندارد مناسب انجام می شود.

توصیه می شود:

  • فهرست دستگاه ها و تجهیزات خود را تهیه کنید و تصمیم بگیرید که برای هر مورد چه گزینه ای مناسب تر است – از تعمیر و نگهداری پیشگیرانه اولیه تا رسیدگی پیشرفته تر.
  • به طور منظم تجهیزات را برای نگهداری پیشگیرانه مستمر کالیبره کنید تا آزمایشگاه شما را در شرایط مطلوب نگه دارد.

4. تمیز کردن منظم

تمیزی آزمایشگاه یکی از ساده‌ترین، مقرون‌به‌صرفه‌ترین و واضح‌ترین راه‌ها برای حفظ سلامت آزمایشگاه شماست، اما به‌طور شگفت‌انگیزی بیش از آن چیزی که فکر می‌کنید نادیده گرفته می‌شود. اگر تجهیزات آزمایشگاهی شما آنقدر که باید تمیز نباشد، بعید به نظر می‌رسد که نتایج ثابتی داشته باشد. تمیز کردن کامل تجهیزات، در فواصل زمانی منظم، یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ وضعیت کارکرد خوب و طولانی‌تر کردن عمر عملکرد آن است.

توصیه می شود:

  • هر روز تمام قسمت های بیرونی تجهیزات را پاک کنید.
  • تمیز کردن عمیق هفتگی تمام تجهیزات را انجام دهید.
  • تمیز کردن عمیق میکروسکوپ ها را با استفاده از مخلوط 70:30 اتر و الکل انجام دهید – این کار باعث می شود که آنها به اندازه کافی تمیز باشند تا دقیق ترین نتایج را به دست آورند.
  • در مورد هر فرآیند خاص برای تمیز کردن تجهیزات با مدیر آزمایشگاه یا دفترچه راهنما مشورت کنید. به‌عنوان مثال، دستگاه‌های هماتولوژی معمولاً به معاینه 6 ماهه توسط مهندس، تمیز کردن سطح آنالایزر هفتگی و چک کنترل HC ماهانه نیاز دارند.
  • نظافت اقلام چالش برانگیز را به یک متخصص واجد شرایط برون سپاری کنید. نگهداری و تمیز کردن تجهیزات توسط کارشناس می تواند یک جایگزین مقرون به صرفه باشد.

پیروی از این روش‌های تمیز کردن ساده، تجهیزات را در بهترین شرایط نگه می‌دارد تا آزمایشگاه شما بدون مشکل کار کند. سطوح در معرض دید باید به صورت روزانه پاک شوند، در حالی که ایده خوبی است که یک بار در هفته برای تمیز کردن عمیق برنامه ریزی کنید.

5. برون سپاری خدمات

نگهداری و تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی باید توسط یک متخصص واجد شرایط انجام شود. اگرچه ممکن است تیم‌های تعمیر و نگهداری در محل ، هزینه بر باشد، تعمیر و نگهداری تجهیزات در مراکز معتبر می‌تواند جایگزینی مقرون‌به‌صرفه باشد. از آنجایی که شهرت هر آزمایشگاهی به اندازه دقت تجهیزات آزمایشگاهی آن است، تمیز کردن، تعمیر و نگهداری، کالیبراسیون و نوسازی منظم ضروری است.

تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی از کار افتاده و جایگزینی با کیفیت

بدون شک مواقعی پیش می‌آید که مهم نیست که چقدر تمیز کردن روزانه خود را به خوبی انجام داده‌اید، یا کالیبراسیون منظم انجام داده‌اید یا حتی اقلام قدیمی‌تر را تعمیر و بازسازی کرده‌اید و در نهایت نیاز به خرید جایگزین دارید.

می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد که با انتخاب مدل ارزان‌تر، مسیری اقتصادی را انتخاب کنیم که در ابتدا به نظر می‌رسد. قطعات موجود در اقلام و تجهیزات ارزان‌تر اغلب مستعد ساییدگی و پارگی هستند و بنابراین احتمال کمتری دارد که عمر زیادی داشته باشند. بنابراین، انتخاب تجهیزات آزمایشگاهی با کیفیت بالا به جای جایگزین های ارزان تر، معمولا دوام بیشتری را ارائه می نمایند، به ویژه برای مواردی از تجهیزات که به طور منظم استفاده می شوند.

موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • پیدا کردن قطعات تجهیزات آزمایشگاهی با کیفیت بالا اغلب آسان تر است.
  • معمولاً تمیز کردن و نوسازی اقلام با کیفیت بالا فرآیند ساده‌تری است.
  • اگر قصد دارید فقط برای مدت کوتاهی از کالای مورد نظر استفاده کنید یا بودجه شما بسیار کم است، می تواند به جای خرید معادل های ارزان تر، به دنبال اجاره تجهیزات با کیفیت خوب باشید.

چک لیست نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی

هر روز تمیز کنید

این ایده خوبی است که یک چک لیست اولیه برای آزمایشگاه نگه دارید تا به کارکنان یادآوری شود که چه وظایفی باید به طور روزانه انجام شود، مانند گرد گیری و تمیز کردن میزها، جارو کردن کف ها و ضدعفونی کردن رایج ترین نقاط تماس آزمایشگاه.

تجهیزات حفاظت فردی را بررسی کنید

وضعیت و کیفیت تجهیزات حفاظت فردی قبل از شروع هر پروژه باید بررسی شود، بنابراین تاکید بر این امر ضروری است. از کارکنان خود بخواهید که به طور مرتب محافظ چشم و صورت، دستکش، کفش و تجهیزات محافظ شنوایی را برای هرگونه سایش و پارگی بررسی کنند.

ایستگاه های شستشو را بررسی کنید

سینک‌های شستشوی دست باید تمیز نگه داشته شود. همچنین دستگاه‌های صابون ضدعفونی‌کننده و حوله‌ها باید به راحتی در دسترس باشند. اگر سینک آزمایشگاهی مسدود شد، باید فوراً با مشکل برخورد کرد تا خطرات آلودگی کاهش یابد.

ایستگاه های اضطراری را بررسی کنید

ایستگاه های شستشو و دوش و چشم شوی اضطراری را طبق مقررات داده شده نگهداری کنید و برای اطمینان از عملکرد صحیح، چندین بار در هفته برای بررسی قطعات در همه ایستگاه ها وقت بگذارید.

تمام تجهیزات آزمایشگاهی را تمیز کنید

قبل از شروع یک پروژه، حتما تجهیزات مورد نیاز را از نظر تمیزی بررسی کنید. پس از اتمام پروژه، تجهیزات باید طبق استانداردهای تعیین شده تمیز شوند.

محتویات یخچال و فریزر را فهرست کنید

مهم است که موجودی هر اقلامی را که نیاز به نگهداری در یخچال و فریزر دارند داشته باشید و اطلاعات مهمی در مورد تاریخ انقضا و مبدا محتویات درج شود. با این شرایط چرخش منظم نگهداری موجودی و دفع به موقع اقلام تاریخ مصرف گذشته را بسیار آسان تر می کند.

از تکنیک های مناسب تمیز کردن شیشه آلات استفاده کنید

یک ماشین لباسشویی-ضدعفونی کننده آزمایشگاهی که قابلیت خشک کردن در هوای گرم را دارد، می تواند تمیز کردن معمولی ظروف شیشه ای را انجام دهد. علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که کارکنان شما در مورد تکنیک‌های دستی برای شستن صحیح ظروف شیشه‌ای مانند فنجان، فلاسک، پیپت و قیف به‌روز هستند.

دفع شیشه های شکسته

یک سطل زباله برای شیشه های شکسته و مواد با لبه های تیز تعیین کنید و آن را در مکانی قرار دهید که همه کارکنان به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. اجازه ندهید سطل به ظرفیت کامل برسد؛ وقتی سطل نیمه پر شد، محتویات آن را دور بریزید.

تجهیزات اضطراری را بازرسی کنید

بازرسی های منظم ایمنی آتش نشانی و سیستم های اسپرینکلر آزمایشگاه خود را برنامه ریزی کنید. جعبه‌های کمک‌های اولیه باید در مکان‌هایی نگهداری شوند که به راحتی قابل دسترسی هستند، در حالی که کپسول‌های آتش نشانی باید مرتباً بررسی شوند تا اطمینان حاصل شود که کاملاً شارژ شده‌اند و به درستی عمل می‌ کنند.