سینک استیل آزمایشگاهی چیست؟

سینک استیل آزمایشگاهی، سینکی است که برای آزمایشگاه ها و محیط های صنعتی طراحی شده است. این سینک ها از جنس استیل یا فولاد ضد زنگ ساخته شده و در برابر خوردگی در محیط های آبی، گازی و با دمای بالا مقاومت می کنند. خواص این سینک ها شامل مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر اسیدها و قلیایی ها، مقاومت در برابر حرارت و خواص مکانیکی است.

در ساخت سینک استیل آزمایشگاهی از دو نوع استیل 304 و استیل 316 استفاده می شود.

استیل 316 نسبت به استیل 304 مقاوم‌تر است و پایداری کمتری در برابر کلرید و محلول کلر دارد. فرم‌پذیری استیل 304 نسبت به استیل 316 بهتر است. استیل 316 کمی گران‌تر از گرید 304 است. این دو نوع استیل تفاوت‌های شیمیایی مختلفی دارند، از جمله مقدار نیکل و مولیبدن بالاتر در گرید 316.

سینک‌های استیل به صورت متنوع و در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود. اندازه‌های مختلف سینک‌های استیل آزمایشگاهی شامل 60*60 ، 75*75 ، 90*90 ، 100*60 ، 120*60 ، 120*75 ، 150*75 ، 180*90 و … می‌باشد.

کاربرد سینک استیل

سینک های استیل آزمایشگاهی در آزمایشگاه های مختلف بسته به نوع آزمایشگاه و آزمایش های انجام شده در آن بسیار متنوع می باشد و انتخاب سینک مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مثال، سینک های استیل ضد اسید برای آزمایشگاه هایی که از مواد خورنده و اسید ها به کرات استفاده می کنند، مناسب هستند. جنس این سینک ها از استنلس استیل 304 یا 316 بوده که در برابر انواع اسیدها، حرارت و ضربه مقاومت خوبی دارد.

این نوع سینک آزمایشگاهی در برابر خوردگی در محیط های آبی، گازی و با دمای بالا مقاومت می کنند و در همه دماها خاصیت مکانیکی خود را حفظ می کنند و ویژگی ارزش بلند مدت آنها، موجب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه می شود.

کاربرد سینک استیل آزمایشگاهی

مزایای سینک استیل آزمایشگاهی

سینک های استیل آزمایشگاهی دارای مزایایی مانند مقاومت در برابر انواع خوردگی، مقاومت در برابر آتش و گرما می باشد.

همچنین سینک استیل غیر متخلخل می باشد و دارای بافتی صاف و بدون حفره‌های کوچک است. این نوع سینک‌ها به دلیل بافت صاف و بدون حفره، به راحتی قابل تمیز شدن و استریل شدن هستند.

سینک استیل آزمایشگاهی با وجود استحکام بالا در مقایسه با وزن سبک آن، قابل برش، ماشینکاری، جوشکاری و … هستند.

معایب سینک استیل ازمایشگاهی

با توجه به اینکه سینک استیل ازمایشگاهی برای کاربردهای خاصی مانند آزمایشگاه ها و بیمارستان ها طراحی شده است، معایب آن نسبت به سایر سینک های استیل کمتر است.

این سینک ها معمولاً دارای ضخامت بالاتری نسبت به سایر سینک های استیل هستند و مقاومت بالاتری در برابر خوردگی و آسیب های ناشی از حرارت دارند.

اما در صورت استفاده نادرست از سینک استیل آزمایشگاهی، ممکن است لکه دار شود، خط و خش، زنگ زدگی، خوردگی، آسیب های ناشی از حرارت و … رخ دهد.

مزایای سینک استیل آزمایشگاهی

تفاوت سینک استیل آزمایشگاهی با سینک استیل آشپزخانه

سینک استیل آشپزخانه و سینک استیل آزمایشگاهی در مواد و کاربردشان تفاوت دارند. سینک استیل آشپزخانه برای شستشوی ظروف و لوازم آشپزخانه استفاده می‌شود، در حالی که سینک استیل آزمایشگاهی برای شستشوی لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی به کار می‌رود.

سینک استیل آشپزخانه و سینک استیل آزمایشگاهی در جنس خود تفاوت دارند. سینک‌های استیل آشپزخانه از جنس استیل 304 و 316 ساخته می‌شوند، در حالی که سینک‌های استیل آزمایشگاهی از جنس استیل 316 ساخته می‌شوند.

مقایسه سینک استیل با سینک رزین اپوکسی

سینک رزین اپوکسی یا پلیمری نسبت به سینک های استیل ضعف های بسیاری دارند. سینک های رزین اپوکسی در برابر حرارت، خوردگی و ضربه مقاومت کمتری دارند و در صورت بروز خطا در سطح آن، تعمیر آن بسیار دشوار است. همچنین، سینک های پلیمری نسبت به سینک های استیل، در برابر حرارت و خوردگی مقاومت کمتری دارند .

همچنین سینک های رزین اپوکسی و پلیمری در برابر خوردگی در محیط های آبی و گازی مقاومت کمتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *