انکوباتور آزمایشگاهی چیست

انکوباتور آزمایشگاهی یک کابین عایق گرم است که برای رشد و نگهداری کشت های میکروبیولوژیکی یا سلولی استفاده می شود. انکوباتور آزمایشگاهی دمای مطلوب، رطوبت و محتوای گازی اتمسفر داخل را حفظ می کند. بسیاری از انکوباتورهای آزمایشگاهی دارای یک تایمر قابل برنامه ریزی هستند که ممکن است در دماها و سطوح مختلف رطوبت تنظیم شود. اندازه انکوباتورهای آزمایشگاهی از واحدهای رومیزی گرفته تا سیستم های بزرگ به اندازه یک کمد متفاوت است.

انواع مختلف انکوباتور

انواع مختلف انکوباتور آزمایشگاهی

انواع مختلفی از انکوباتورهای آزمایشگاهی وجود دارد، از جمله انکوباتورهای حمام خشک با بلوک های تک یا دوتایی، واحدهای نیاز اکسیژن بیولوژیکی (BOD) ایده آل برای مطالعات حشرات یا گیاهان، انکوباتورهای تکان دهنده، کوره های هیبریداسیون، بیو راکتورها و طیف گسترده ای از محفظه های نمونه آزمایشگاهی.

هدف از انکوباتور آزمایشگاهی چیست و در کجا مورد استفاده قرار می گیرد؟

هدف از انکوباتور آزمایشگاهی به عنوان یکی از دستگاه های آزمایشگاهی ارائه یک محیط کنترل شده و عاری از آلودگی برای کار ایمن و قابل اعتماد با کشت سلولی و بافتی ، با تنظیم شرایطی مانند دما، رطوبت و CO2 است.

انکوباتورهای آزمایشگاهی برای رشد و ذخیره سازی کشت های باکتریایی، کشت سلولی و بافتی، مطالعات بیوشیمیایی و خونی، کارهای دارویی و تجزیه و تحلیل مواد غذایی ضروری هستند.

موارد استفاده از دستگاه انکوباتور

انکوباتورها کاربردهای گسترده ای در زمینه های مختلف از جمله کشت سلولی، مطالعات دارویی، مطالعات هماتولوژیک و مطالعات بیوشیمیایی دارند.

برخی از کاربردهای دستگاه انکوباتور در زیر آورده شده است:

  • از انکوباتورها برای رشد کشت میکروبی یا کشت سلولی استفاده می شود.
  • همچنین می توان از انکوباتورها برای حفظ و نگهداری کشت میکروبی استفاده کرد تا بعداً مورد استفاده قرار گیرند.
  • برخی از دستگاه های انکوباتور برای افزایش سرعت رشد موجودات استفاده می شود که دارای سرعت رشد طولانی در محیط طبیعی هستند.
  • انکوباتورهای خاص برای تولید مثل کلنی های میکروبی و در نتیجه تعیین نیاز اکسیژن بیوشیمیایی استفاده می شود.
  • انکوباتورها همچنین برای پرورش حشرات و جوجه کشی تخم ها در جانورشناسی استفاده می شوند.
  • انکوباتورها همچنین شرایط کنترل شده ای را برای نگهداری نمونه ها قبل از پردازش در آزمایشگاه ها فراهم می کنند.

آیا می توان از فر یا آون به عنوان انکوباتور آزمایشگاهی استفاده کرد؟

از آنجایی که هر دو این محصولات گرما تولید می کنند، اغلب به اشتباه آون و انکوباتور آزمایشگاهی را یکسان فرض می کنند یا سعی می کنند برای یک عملکرد استفاده شوند. با این حال، تفاوت این است که یک آون یا فر معمولاً دمایی بین 93.3 تا 316 درجه سانتیگراد تولید می کند، در حالی که دمای یک انکوباتور آزمایشگاهی معمولاً از 15.6 تا 48.9 درجه سانتیگراد متغیر است.

بنابراین نمی توان از آون آزمایشگاهی به عنوان انکوباتور آزمایشگاهی استفاده کرد، زیرا اکثر آون ها دمای پایین به اندازه کافی ندارند که برای استفاده به عنوان انکوباتور مناسب باشد.

 

محصولات مرتبط:

انکوباتور آزمایشگاهی چیست؟

اجزای مختلف انکوباتور آزمایشگاهی

انکوباتور آزمایشگاهی از اجزای مختلفی تشکیل شده است که برخی از آنها عبارتند از:

کابین

کابین بدنه اصلی دستگاه انکوباتور است که از محفظه مکعبی دو جداره با ظرفیت 20 تا 800 لیتر تشکیل شده است. دیوار بیرونی از ورق های فولادی ضد زنگ و دیوار داخلی از آلومینیوم ساخته شده است. فضای بین دو دیوار با پشم شیشه پر می شود تا عایق انکوباتور باشد. این عایق از اتلاف حرارت جلوگیری می کند و به نوبه خود مصرف برق را کاهش می دهد و در نتیجه عملکرد روان دستگاه را تضمین می کند. دیواره داخلی دستگاه انکوباتور دارای برجستگی هایی به سمت داخل است که جهت نگهداری قفسه و طبقات موجود در داخل انکوباتور استفاده می گردد.

درب

در تمام دستگاه های انکوباتور یک درب برای بسته شدن کابین عایق وجود دارد. درب نیز دارای عایق مخصوص به خود است. همچنین دارای شیشه ای است که امکان تماشای فضای داخلی دستگاه انکوباتور را در حین عملیات بدون ایجاد مزاحمت برای محیط داخلی فراهم می کند. یک دستگیره در قسمت بیرونی درب وجود دارد تا به مانور درب کمک کند.

صفحه کنترل

در دیواره بیرونی دستگاه انکوباتور یک صفحه کنترل با تمام کلیدها و نشانگرها قرار دارد که امکان کنترل پارامترهای دستگاه انکوباتور را فراهم می کند. همچنین کنترل پنل دارای ابزاری برای کنترل ترموستات دستگاه می باشد.

ترموستات

برای تنظیم دمای مورد نظر انکوباتور از ترموستات استفاده می شود. پس از رسیدن به دمای مورد نظر، ترموستات به طور خودکار انکوباتور را در آن دما نگه می دارد تا زمانی که دما دوباره تغییر کند.

طبقات سوراخ دار

چند طبقه سوراخ دار به دیوار داخلی بسته شده است که صفحات با محیط کشت روی آنها قرار می گیرند. سوراخ های روی قفسه ها امکان حرکت هوای گرم را در سراسر داخل انکوباتور فراهم می کند. در برخی از دستگاه های انکوباتور، طبقات قابل جابجایی هستند که این امکان را می دهند تا طبقات به درستی تمیز شوند.

واشر درب آزبست

واشر درب آزبست یک مهر و موم تقریباً هواگیر بین درب و کابین ایجاد می کند. این آب بند از ورود هوای بیرون به داخل کابین و در نتیجه ایجاد یک محیط گرم ایزوله در داخل کابین بدون قطع شدن توسط محیط خارجی جلوگیری می کند.

دماسنج

یک دماسنج در قسمت بالای دیواره بیرونی دستگاه انکوباتور قرار می گیرد. یک سمت دماسنج ارائه شده با درجه بندی در خارج از انکوباتور باقی می ماند تا دما به راحتی قابل خواندن باشد. سمت دیگر با لامپ جیوه ای به داخل محفظه انکوباتور وارد گردیده است.

فیلتر هپا

برخی از انکوباتورهای پیشرفته نیز دارای فیلترهای HEPA برای کاهش آلودگی احتمالی ایجاد شده در اثر جریان هوا هستند. یک پمپ هوا همراه با فیلترها یک سیستم سیرکولیشن ایجاد می کند تا جریان هوا در داخل انکوباتور آلودگی کمتری ایجاد کند.

کنترلر رطوبت و گاز

انکوباتورهای CO2 دارای یک مخزن در زیر محفظه هستند که حاوی آب است. آب برای حفظ رطوبت نسبی داخل محفظه بخار می شود. به همین ترتیب، این انکوباتورها دارای محفظه های گاز نیز هستند تا غلظت مورد نظر CO2 را در داخل دستگاه انکوباتور ایجاد کنند.

اصول عملکرد دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی

اصول عملکرد دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی

  • انکوباتور بر این اصل استوار است که میکروارگانیسم ها برای رشد و نمو خود به مجموعه خاصی از پارامترها نیاز دارند.
  • همه انکوباتورها بر این مفهوم بنا شده اند که وقتی موجودات با شرایط بهینه دما، رطوبت، سطح اکسیژن و دی اکسید کربن فراهم می شوند، رشد کرده و تقسیم می شوند تا ارگانیسم های بیشتری را تشکیل دهند.
  • در یک انکوباتور، ترموستات دمای ثابتی را حفظ می کند که می توان آن را از بیرون از طریق دماسنج خواند.
  • دما با استفاده از چرخه های گرمایش و عدم گرمایش حفظ می شود.
  • در طول چرخه گرمایش، ترموستات انکوباتور را گرم می کند و در دوره بدون گرمایش، گرمایش متوقف می شود و با تابش گرما به اطراف، انکوباتور خنک می شود.
  • عایق بندی از خارج، شرایط ایزوله ای را در داخل کابین ایجاد می کند که به میکروارگانیسم ها اجازه می دهد تا به طور موثر رشد کنند.
  • به طور مشابه، پارامترهای دیگری مانند رطوبت و جریان هوا نیز از طریق مکانیسم‌های مختلفی حفظ می‌شوند که محیطی شبیه به محیط طبیعی موجودات زنده ایجاد می‌کنند.
  • به طور مشابه، تنظیماتی برای حفظ غلظت CO2 برای متعادل کردن pH و رطوبت مورد نیاز برای رشد موجودات ارائه می‌شود.
  • تنوع انکوباتور مانند انکوباتور تکان دهنده نیز موجود است، که امکان حرکت مداوم کشت مورد نیاز برای مطالعات تهویه و حلالیت سلولی را فراهم می کند.

شرکت تولیدی بهسان ، تولیدکننده انواع انکوباتور آزمایشگاهی

شرکت تولیدی بهسان ، به عنوان تولیدکننده دستگاه های آزمایشگاهی اقدام به تولید انواع مختلف انکوباتور آزمایشگاهی نموده است که محصولات تولیدی این شرکت در آزمایشگاه های مختلف سراسر کشور در حال استفاده است. جهت مشاهده انواع انکوباتور آزمایشگاهی روی لینک کلیک نمایید.

 

مطالعه مقالات زیر نیز به شما توصیه می گردد: