انواع سانتریفیوژهای آزمایشگاهی

سانتریفیوژ بخشی از تجهیزات آزمایشگاهی است که جسمی را به دور یک محور ثابت در چرخش قرار می دهد ( آن را به صورت دایره ای می چرخاند). این کار با اعمال نیرویی عمود بر محور اسپین انجام می شود. این نیرو می تواند بسیار قوی باشد. در حالی که انواع مختلفی از سانتریفیوژها وجود دارد، همه آنها بر اساس اصل ته نشینی عمل می کنند.

انواع مختلف سانتریفیوژها چگونه کار می کنند؟

در آزمایشگاه‌ها از سانتریفیوژها برای جداسازی دو ماده با چگالی مشابه یا زمانی که ذرات نامحلول در محلول وجود دارند، استفاده می‌شود. همانطور که در قبل گفته شد، همه انواع سانتریفیوژها بر اساس اصل ته نشینی عمل می کنند، جایی که شتاب روتور باعث می شود نیروی گریز از مرکز بر روتور و لوله های سانتریفیوژ وارد شود. به دلیل این عمل، مواد متراکم تر در لوله ها مجبور می شوند در جهت دایره ای به بیرون بروند، در حالی که ذرات سبک تر به سمت مرکز حرکت می کنند.

گاهی اوقات چندین ذره به انتهای لوله های سانتریفیوژ می چسبند. این ذرات پلت نامیده می شوند و محلول شفاف به عنوان مایع رویی شناخته می شود.

به طور معمول یک سانتریفیوژ آزمایشگاهی طوری تنظیم می شود که با تعداد دور معینی در دقیقه (rpm) یا سرعت دورانی بچرخد. با این حال، دو روتور میتوانند با وجود قطرهای متفاوت، سرعت چرخش یکسانی داشته باشند. شتاب چنین روتورهایی نیز به دلیل شعاع های متفاوت و تکانه های زاویه ای متفاوت خواهد بود. اندازه روتور نیز تاثیرگذار است. به همین دلیل است که نیروی گریز از مرکز نسبی (RCF) به عنوان واحد استاندارد پذیرفته شده است.

در ادامه انواع مختلفی از سانتریفیوژها آورده شده اند که معمولاً در آزمایشگاه ها استفاده می شوند.

انواع سانتریفیوژ آزمایشگاهی

انواع مختلف سانتریفیوژ آزمایشگاهی

میکروسانتریفیوژ

همانطور که از نام آن پیداست، اینها از نظر طراحی بسیار جمع و جور هستند که فضای کمی را روی میز کار اشغال می کند. میکروسانتریفیوژها برای استفاده با لوله های کوچک (تا 2.0 میلی لیتر) مناسب هستند و اغلب در کاربردهای بیولوژیکی استفاده می شوند. برخی از میکروسانتریفیوژها دارای روتور یا آداپتورهای روتور متفاوتی هستند که می توانند لوله هایی با اندازه های مختلف را در خود جای دهند.

میکروسانتریفیوژ برای نگهداری اسیدهای نوکلئیک پلت شده و برای پلت کردن پروتئین ها از محلول ها و همچنین میکروفیلتراسیون نمونه های آبی جزئی استفاده می شوند.

انواع میکروسانتریفیوژ

محصولات مرتبط:

 

سانتریفیوژ میکرو هماتوکریت

سانتریفیوژ میکروهماتوکریت برای تعیین کسر حجمی گلبول‌های قرمز خون و جداسازی ریز حجم‌های خون و محلول‌ها استفاده می‌شود که این مقادیر هماتوکریت (HCT) را برای آزمایش در بیوشیمی، ایمنی، ژنتیک، جداسازی خون و برای آزمایش‌های کلینیکی فراهم می‌کند.

سانتریفیوژهای میکرو هماتوکریت برای تشخیص از دست دادن خون، پلی سیتمی (افزایش تعداد گلبول های قرمز به سطوح بالاتر از حد طبیعی)، کم خونی، نارسایی مغز استخوان، لوسمی و مولتیپل میلوما بسیار رایج هستند.

سانتریفیوژهای یخچال دار

سانتریفیوژهای یخچال دار برای نمونه هایی استفاده می شود که باید در دمای ثابت نگهداری شوند. مهم است که این سانتریفیوژها با حداکثر سرعت کار کنند و در عین حال دمای ثابتی داشته باشند. محدوده دمایی سانتریفیوژهای یخچالی بین 20- تا 40- درجه سانتیگراد است که آنها را برای آنالیز DNA، RNA، PCR و آنتی بادی ها عالی می کند. محفظه های سانتریفیوژهای یخچالی در صورت نیاز توسط مواد مهر و موم می شوند. آنها را می توان در پیکربندی های مختلفی مانند سطل چرخش، زاویه ثابت یا هر دو یافت.

سانتریفیوژهای یخچالی با ظرفیت کوچک و بزرگ کاربردهای متفاوتی دارند. آنها معمولاً برای جمع آوری موادی که به سرعت رسوب می کنند مانند سلول های مخمر، کلروپلاست و غیره استفاده می شوند.

سانتریفیوژهای یخچال دار با سرعت بالا

در میان انواع مختلف سانتریفیوژها، این سانتریفیوژها می توانند نیروی قابل توجهی برای جمع آوری زباله های سلولی، میکروارگانیسم ها، اندامک های سلولی بزرگتر و پروتئین ها تولید کنند. سانتریفیوژهای یخچالی با سرعت بالا در مجموعه ای از اندازه ها و ظرفیت های نگهداری موجود هستند.

 

سانتریفیوژ 8 و 16 شاخه

محصولات مرتبط:

 

اولتراسانتریفیوژها

اولتراسانتریفیوژ یک سانتریفیوژ پیچیده و پیشرفته است که با سرعت بسیار بالایی عمل می کند و مولکول های کوچکتری را که نمی توان از سانتریفیوژهای سنتی جدا کرد، جدا می کند. سرعت روتورها در اولتراسانتریفیوژ می تواند از 60000 دور در دقیقه تا 150000 دور در دقیقه باشد. آنها از نظر اندازه بزرگتر هستند و می توانند نمونه ها را به صورت دسته ای یا به عنوان یک سیستم جریان پیوسته کار کنند. اکثر اولتراسانتریفیوژها به منظور کنترل گرمایی که ممکن است به دلیل سرعت بیش از حد تولید شود، در یخچال نگهداری می‌شوند.

دو نوع اولتراسانتریفیوژ وجود دارد:

اولتراسانتریفیوژهای آماده سازی

اینها معمولاً برای جداسازی ذرات بر اساس چگالی آنها، جداسازی ذرات متراکم تر برای جمع آوری و همچنین شفاف کردن سوسپانسیون هایی که حاوی ذرات هستند استفاده می شود. آنها به جداسازی ماکرومولکول ها و عناصر لیپوپروتئین از پلاسما و همچنین انجام پروتون زدایی مایعات فیزیولوژیکی برای مطالعه اسیدهای آمینه کمک می کنند.

یک اولتراسانتریفیوژ آماده‌سازی می‌تواند با انواع مختلفی از روتورها ارائه شود که نمونه‌های متعددی را در زوایا و سرعت‌های مختلف می‌چرخانند.

اولتراسانتریفیوژهای تحلیلی

اینها دارای یک سیستم تشخیص نوری مبتنی بر نور هستند که امکان نظارت بر زمان واقعی نمونه ها را در حین چرخش آنها فراهم می کند. کاربران در واقع می توانند فرآیند ته نشینی را ببینند. آنها می توانند به نمونه نگاه کنند که با افزایش نیروی گریز از مرکز متمرکز می شود.

سیتوسانتریفیوژ

سیتوسانتریفیوژ که گاهی به آن سیتو اسپین یا سانتریفیوژ سیتولوژی نیز می‌گویند، نوعی سانتریفیوژ آزمایشگاهی تخصصی است که برای متمرکز کردن سلول‌ها در نمونه‌های مایع بر روی یک لام میکروسکوپ استفاده می‌شود تا بتوان آنها را رنگ‌آمیزی و بررسی کرد. سیتوسانتریفیوژها در بخش‌های مختلف آزمایشگاه بالینی مانند سیتوپاتولوژی، هماتولوژی و میکروبیولوژی و همچنین در تحقیقات بیولوژیکی استفاده می‌شوند. این روش را می توان در انواع مختلفی از نمونه ها، از جمله آسپیراسیون با سوزن ظریف، مایع مغزی نخاعی، مایع سروزی و سینوویال و ادرار استفاده کرد.

تولیدکننده سانتریفیوژ آزمایشگاهی ایرانی

در حالی که انواع دیگری از سانتریفیوژ برای استفاده در کاربردهای صنعتی در مقیاس بزرگ و کاربردهای فضایی و انسانی وجود دارند، در این مقاله به سانتریفیوژهای آزمایشگاهی پرداخته شد.

شرکت آرمان نو اندیشان بهسان با تکیه بر دانش و تکتولوژی بومی ، اقدام به تولید انواع سانتریفیوژ آزمایشگاهی ایرانی از جمله میکرو سانتریفیوژ ، سیتو سانتریفیوژ ، اولترا سانتریفیوژ ، سانتریفیوژ یخچالدار و غیره نموده است.